Město Vizovice
Masarykovo nám. 1007
763 12 VIZOVICE
tel. podatelna: 577 599 101
email: podatelna@mestovizovice.cz
IČ: 00284653
DIČ: CZ00284653
Datová schránka: wwybt2j
Nová zásahová cisterna pro vizovické hasiče
Historie záměru obnovit zastaralý výjezdový vozový park hasičské jednotky se začala psát již roku 2013, kdy se s obdrženou dotací Ministerstva vnitra ČR podařilo zachrá¬nit cisternu CAS 25 Š706 (rok výroby 1983).
V cisterně byl mj. vyměněn motor, byly vyvařeny zkorodované části karoserie, která byla dále opatřena novým lakem. Přesto, že šlo o zásadní opravy a cisterna mohla být opět vyslána k zásahům, bylo jasné, že dříve nebo později bude zřizovatel jednotky muset řešit její výměnu.
Pro strojníky jednotky, kteří se svědomitě starali o veškerou svěřenou techniku, bylo stále těžší připravovat cisternu CAS 25 Š706 k zásahům a kontrolám STK. Vyvstávala otázka co dál s touto cisternou. S řešením přišel Petr Smilek, který vykonával v té době funkci velitele jednotky. V rámci své semestrální práce studia VOŠ Požární ochrany ve Frýdku-Místku vytvořil koncepci CAS pro JPO II. Z této koncepce vyplývalo jako nejvhodnější řešení s ohledem na složitý terénní profil hasičského obvodu pořídit novou zásahovou cisternu postavenou na čtyřkolovém 4 x 4 terénním podvozku s označením S-3R. Tato koncepce byla následně projednána 4. prosince 2020 na Bezpečnostní radě ORP Vizovice. Po tomto jednání byla za účasti vedení města a členů jednotky svolána schůzka se zástupci Hasičského záchranného sboru Zlínského kraje, kteří byli se záměrem seznámeni. Z jednání vyplynulo, že by Hasičský záchranný sbor ZK podpořil případné podání žádosti o dotaci na pořízení cisterny terénní specifikace, a to zejména z důvodu malého počtu cisteren takové specifikace v majetku HZS ZK nebo obcí v širokém okolí. Pořízení lesního speciálu by vhodně doplnilo nejen hasební obvod JSDH Vizovice, ale umožnilo i zásah v rámci celého Zlínského kraje. Proto byla v roce 2021 podána žádost o dotaci GŘ-HZS ČR na novou zásahovou cisternu. Dotace by dosahovala 2,5 mil. Kč. Bohužel v průběhu podání žádosti došlo ke zrušení podpory výjimek pro terénní čtyřkolové podvozky a byl nově podporován jen nákup cisteren se smíšeným podvozkem a cisteren s terénním podvozkem v šestikolovém provedení. Z toho důvodu musela být žádost o dotaci stažena. Díky velké vstřícnosti a pochopení zastupitelů Města Vizovice se však podařilo vyčlenit finanční prostředky a pořídit tuto cisternu celou z finančních prostředků města.
Přípravou technických podmínek zadávací dokumentace veřejné zakázky byli pověřeni vybraní členové jednotky ve složení Tomáš Lutonský – velitel jednotky, Marek Vích – zástupce velitele jednotky, Petr Macík – hlavní strojník, Petr Smilek, DiS. – velitel družstva a Jiří Žůrek, DiS. – vedoucí JSDH Vizovice. Předlohou pro stavbu nové cisterny pro Vizovice byla cisterna Tatra 815-7 z Velkých Karlovic a Bystřice pod Hostýnem. Při tvorbě technických podmínek proběhla řada schůzek všech zainteresovaných osob a také návštěva jednotky ve Velkých Karlovicích. Konečně v dubnu 2022 byla vyhlášena veřejná zakázka na dodávku cisternové automobilové stříkačky vybavené požárním čerpadlem. Do veřejné soutěže se přihlásila jediná firma, THT Polička, s.r.o., s nabídkou dodání CAS 20 – Tatry 815-7 4 x 4.1 s nabídkovou cenou 9 595 300,- Kč. Na konci března bylo zrealizováno její převzetí a proškolení strojníků jednotky. V následujících měsících čeká jednotku podrobné zaškolení obsluhy a kondiční jízdy strojníků v různém druhu terénu. Poté bude cisterna přihlášena do výjezdu.
Technický popis nové cisterny:
CAS 20/4000/240 S3R T815-7 4 x 4 – Terénní cisternová automobilová stříkačka na dvounápravovém šasi s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem. Výrobce podvozku TATRA TRUCKS, a. s. Rozvor mezi nápravami je 4 090 mm. Vozidlo je vybaveno kotoučovými brzdami. Regulací tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách lze měnit světlou výšku vozidla v rozmezí +90–120 mm. S ohledem na možný výskyt povodní v hasebním obvodu je CAS postavena na automobilovém podvozku s brodi-vostí 1 200 mm při pomalé jízdě klidnou vodou. Úhel bočního naklonění 30 stupňů.
Čtyřmístná kabina je určena pro přepravu požárního družstva o sníženém početním stavu (velitel, strojník, dva hasiči). Cisternová automobilová stříkačka je vybavena požárním čerpadlem THT PKB 2000-250 poháněným od motoru vozidla se jmenovitým výkonem 2 000 l/min-1 s objemem nádrže na vodu 4 000 litrů, objem nádrže na pěnidlo 240 litrů. Motor je naftový, přeplňovaný, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva, s rozvodem OHV. Motor splňuje emisní normu EURO V. Čistý výkon motoru 280 kW/1 800 min-1. Měrný výkon 15,55 kW·t-1. Podvozková část CAS je vybavena převodovkou Allison 4500 s automatickým řazením rychlostních stupňů a s hydrodynamickým měničem, která umožňuje jízdu CAS mimo zpevněné komunikace, na sněhu a na blátě, při brodění apod., a u které nedochází k přerušení točivého momentu. Ve vybavení je motorová řetězová pila, elektrické kalové čerpadlo, elektrocentrála, přetlaková ventilace, osvětlovací stožár o výšce 5 m od země se čtyřmi světlomety LED 24 V s celkovým světelným tokem 30 000 lm. Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou 50 kN (5,1 tun). Přední nárazník byl doplněn o lafetu, která je ovládána dálkově z kabiny posádky.
Datum poslední aktualizace: 12. 2. 2024 13:53